امام رضا (ع) :پیامبر (ص) میانه رو بااعتدال ویکسان بود...[1]

اعتدال عامل وعلت اقوام جهان وجامعه ونفس انسانی است، و انسان به عنوان پدیده ای ازجهان، با دیگر پدیده ها دراین جهت فرقی ندارد. انسان هرچه کامل تر باشد اعتدال وهماهنگی نیروهای درونی او بیشتر است ، و در همه ی گرایش ها وگزینش ها از چارچوب عدل و اعتدال گامی فراتر و فروتر نمی گذارد.
امام علی (ع) :فضیلت ها چهار نوع است: نخست حکمت (و دانایی) است، و قِوام (و برپایی) آن به اندیشه بستگی دارد... چهارم عدل است،و قوام (و برپایی) آن در اعتدال (و تعادل یابی) قوای نفس نهفته است.[2]
افراط و زیاده روی ، تفریط و کم انگاری در همه ی کارها زیان بخش و نشانه ی نقص است. نمونه ی روشن آن در ثروت اندوزی و تهیدستی که هردو زیان بار است برای نفس آدمی و سیر و صعود آن و برای مردم جامعه ومردم. همچنین افراط در خوردن و آشامیدن یا نخوردن و دست کشیدن ازغذا- چنانکه دربرخی مکاتب ریاضتی وجود دارد- هردو برای بدن وروح زیان دارد و بستر مناسب رشد انسانی را که اعتدال و تعادل است برهم می زند.
امام رضا (ع) :تن (انسان) مانند زمین پاکیزه است که آباد گردد و آبیاری شود؛ به گونه ای که درآب زیاد غرق نگردد و با آب اندک تشنه نشود(اگرچنین شد)همواره آباد می ماند...و اگر از رسیدگی به آن غفلت شود ،تباه گردد...آری تن آدمی چنین است...[3]
 

افراط و زیاده روی ، تفریط و کم انگاری در همه ی کارها زیان بخش و نشانه ی نقص است.


شخصیت ها وانسان های متعادل کسانی هستند که همه ی قوای درونی و بیرونی و تن و روان آنان ازاعتدال و تناسب لازم برخوردار است وهرکس درهمه ی این نیروهای دورنی و بیرونی تناسب و اعتدال بیشتری داشته باشد به کمال نزدیکتراست.
آن انسان آرمانی و بی مانند ، و یا بسیار کم مانندی که بتواند اعتدال وحد میانه را در همه ی قوای درونی وروحی و بیرونی وتنی نگه دارد و همواره معتدل باشد، انسان کامل است، که در همه ی ابعاد شخصیتی حدمیانه و اعتدال را رعایت کرده است.
مهم ترین اعتدال ها، اعتدال در نیروهای روحی و صفات اخلاقی است؛ یعنی انسان بتواند با سخت کوشی وریاضت ، اخلاق و حالات روحی خویش را تعادل بخشد و شخصیت اخلاقی معتدلی داشته باشد.این بسیار آرمانی و مهم است، اگرچه کاری بسیاردشوارو کارستان است.
قلب و روح انسان ممکن است در زمینه های گوناگون، ازحالت اعتدال خارج شود وبه افراط وتفریط بگراید و توازن انسانی ودرونی خویش را ازدست بدهد و موجب انواع نقص ها و بیماری های روحی گردد.

 


اگر انسانی همواره در خشم باشد، تعادل وجودی و سلامت تنی فرد را بر هم می ریزد و از کمال انسانی دور می سازد و اگرهمیشه بردباری باشد انسان هیچ گاه ازخود دفاع نمی کند و هستی او چون شهربی دفاع همواره دستخوش حئادث می گردد.
و بدین سان دیگر اخلاق آدمی نیز باید از اعتدال وتعادل برخوردار باشد تا ره به سوی کمال برد. اکنون بیندیشید در این سیره  ی پیامبر(ص) که امام رضا (ع) روایت می کند که پیامبر «معتدل الامر» و درهمه ی ابعاد شخصیتی میانه رو بود، و این بالاترین تصویر را از چهره پیامبر به دست می دهد وکیان بلند انسانی وآرمانی او را آشکارمی سازد.

منبع:سیره ی پیامبر(ص) به روایت امام رضا (ع) - محمد حکیمی






 
 

تاريخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396  | 10:10 ق.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

مولف: 
موضوع : مهارت های زندگی
عنوان کتاب : تا ساحل آرامش (دوره چهار جلدی)

مشخصات کتاب :محسن عباسی ولدی
ویراستار: سید محمد دلال موسوی
تصویرگر: حمید قالیجاری | محمدعلی خلجی | محمدعلی خوشکام | منصوره دهقانی
با همکاری: رادیو معارف
ناشر کتاب : آیین فطرت
نوع جلد: جلد نرم
قطع: رقعی
سال نشر: 1396
شمارگان: 2200


معرفی کتاب :
زندگی آموختنی است و قواعدی دارد که اگر آن قواعد را بشناسیم، می‌ توانیم زندگی بهتری داشته باشیم. خیلی وقت‌ ها شیرینی زندگی بیش از آن‌که به چیزهای بیرون از ذهن ما ـ مانند ثروت و برخورداری مادی، زیبایی ظاهری، امکانات زندگی و... ـ بازگردد، به ذهنیت‌های ما و نوع نگاه‌ مان بر می‌ گردد.
به عبارت دیگر، مهم‌ ترین مسئله در زندگی هر فرد این است که آن فرد چگونه می‌اندیشد و به دنیا و زندگی خود چگونه نگاه می‌کند. واقعیت امر آن است که انسان چیزی نیست جز ذهنیت‌هایی که دارد.
در زندگی هر کدام از ما، یک مسئله‌ی کوچک یا بزرگ به راحتی می‌تواند تبدیل به یک بحران شود  و کل زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که نگاه درست و ذهنیت مثبت، می‌تواند انسانی بسازد که نه تنها از پس بزرگ‌ ترین مشکلات و مسائل بر می‌ آید، بلکه همیشه شاد و خوش‌بخت زندگی می‌کند.
بنابراین، باید ذهنیت‌هایمان را اصلاح کنیم و یا به تعبیر سهراب سپهری، باید چشم‌ هایمان را بشوییم و جور دیگری ببینیم. برای فهمیدن این که چگونه باید ببینیم و برای مواجهه با زندگانی مان چه عینکی باید به چشم بزنیم، گریزی از مطالعه نداریم.
باید بسیار بخوانیم و ذهنیت‌هایمان را حک و اصلاح کنیم؛ تا جایی که ذهنیت‌های راکد و مانع و احیاناً نادرست پیشین‌مان در نگاه جدید مستحیل شده و از نو متولد شویم.

 

زندگی یادگرفتنی است ، زندگی را یاد بگیریم .

- کتاب اول: فانوس دانایی؛ شناخت های لازم در 
عناوبن ابن چهار جلد عبارتند از:
مجموعه تا ساحل آرامش،در چهار جلد به چاپ رسیده است. 




ش
زندگی مشترک
- کتاب دوم: قایق مهربانی؛ بایدهای زندگی مشترک 1
- کتاب سوم: بادبان مدارا؛ بایدهای زندگی مشترک 2
- کتاب چهارم: گرداب دروغ؛ نبایدهای زندگی مشترک






 
 

تاريخ : سه شنبه 22 اسفند 1396  | 11:18 ق.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

 

مهجوری است مایه مشتاقی ( زن و پوشش)

 

امروز يكى از خلأهايى كه در دنياى اروپا و امريكا وجود دارد خلأ عشق است. اولين قربانى آزادى و بى بند و بارى امروز، عشق و شور و احساسات است. در جهان امروز غرب هرگز عشقهايى از نوع عشقهاى شرقى از قبيل عشقهاى مجنون و ليلى و... رشد و نمو نمى ‏كن52حيا و عفاف و پوشش تدبيرى است كه خود زن با يك نوع الهام براى گرانبها كردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به كار برده است. زن، با هوش فطرى و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از لحاظ جسمى نمى‏ تواند با مرد برابرى كند و اگر بخواهد در ميدان زندگى با مرد پنجه نرم كند از عهده زور بازوى مرد بر نمى ‏آيد، و از طرف ديگر نقطه ضعف مرد را در همان نيازى يافته است كه خلقت در وجود مرد نهاده است كه او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقيّت و مطلوبيّت قرار داده است. در طبيعت، جنس نر گيرنده و دنبال كننده آفريده‏ شده است. به قول ويل دورانت:

«آداب جفتجويى عبارت است از حمله براى تصرف در مردان، و عقب نشينى براى دلبرى و فريبندگى در زنان ... مرد طبعاً جنگى و حيوان شكارى است، عملش مثبت و تهاجمى است. زن براى مرد همچون جايزه‏اى است كه بايد آن را بربايد.».

وقتى كه زن‏ مقام‏ و موقع‏ خود را در برابر مرد يافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست همان‏طور كه متوسل به زيور و خود آرايى و تجمل شد كه از آن راه قلب مرد را تصاحب كند، متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نيز شد. دانست كه نبايد خود را رايگان كند بلكه بايست آتش عشق و طلب او را تيزتر كند و در نتيجه مقام و موقع خود را بالا برد.

 


ادامه مطلب

 
 

تاريخ : سه شنبه 22 اسفند 1396  | 11:00 ق.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

تعداد کل صفحات : 506 ::      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   >