قال رسول الله (ص): «أیُّهَا النّاسُ إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللهِ بِالبَرِکَهِ وَ الرَّحمهِ وَ المَغفِرَهِ .....[1]
این رسول خدا است که ندا می دهد: آی مردم، شهر خدا با (دستانی پر از) برکت و رحمت و مغفرت به شما رو کرده است..
شهرها همه در ظرف مکان جای ندارند. خداوند مهربان در عالم شهری دارد، که در ظرف زمان قرار یافته است. شهر خدا که در زمانی معلوم و با گنجایشی نامحدود، همه ساله محل اقامت مهمانان خدای بزرگ می شود، همان خانه ی ملکوتی خداست و ضیافت خانه ی ملک پادشاهی پروردگار رحمان است که با عظمت بی نظیری، مانند قلعه ای یا برج و باروهای بلند بر روی تپه ای از باغستان بهشت بنا شده است. شهری که در آن این بار ملائکه به دور ساکنان خانه ی خدا طواف می کنند و برای پذیرایی مهمانان خدا مُحرم می شوند.
این شهر باستانی که قدمت آن به ابتدای خلقت می رسد[2] و در جای جای آن اثر قدم های پاک اولیاء  الهی پیداست، در ابتدا مهمان خانه ی پیامبر آن خدا بوده است و هم اکنون آن قدر وسعت یافته است که تمام امت آخرین پیامبر می توانند به آن راه یابند. کوچه پس کوچه های این شهر قدیمی، همه به خود خدا منتهی می شوند.
 
کوچه پس کوچه های این شهر قدیمی، همه به خوده خدا منتهی می شوند.

 


ادامه مطلب

 
 

تاريخ : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397  | 09:36 ب.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

 

وطن یعنی 
همه آبــــ و همه خاکــ
وطن یعنی 
خلیـج تا ابد فـارس 
وطن یعنی ، ایـــــران ...

«دهم‌ اردیبهشت
روز ملی‌ خلیج ‌فارس گرامی باد»

 






 
 

تاريخ : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397  | 04:59 ب.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

 

تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم در اصلاح نفس است

 






 
 

تاريخ : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397  | 04:51 ب.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

حضور امام زمان

 

ظهور نكرده است؛ اما هم در دلها و هم در متن زندگى حضور دارد. مگر مى‌شود حضور نداشته باشد؟عقیده به امام زمان، نمى‌گذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطى که این عقیده را درست بفهمند. وقتى که این عقیده به طور حقیقى در دلها جا بگیرد، حضور امامِ غایب در میان مردم حس مى‌شود.
امام بزرگوار و عزیز و معصوم و قطب عالم امکان و ملجأ همه‏ى خلایق، اگر چه غایب است و ظهور نکرده، اما حضور دارد. مگر مى‌شود حضور نداشته باشد؟ مؤمن، این حضور را در دل خود و با وجود و حواس خویش حس مى‌کند. آن مردمى که مى‌نشینند، راز و نیاز مى‌کنند؛ دعاى ندبه را با توجّه مى‌خوانند و زیارت آل یاسین را زمزمه مى‌کنند و مى‌نالند، مى‌فهمند چه مى‌گویند.
آنها حضور این بزرگوار؛ را حس مى‌کنند؛ ولو هنوز ظاهر نشده و غایب است. غیبت او، به احساس حضورش ضررى نمى‌زند.
ظهور نکرده است؛ اما هم در دلها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‌شود حضور نداشته باشد؟ (بیانات رهبر معظم در جمع اقشار مختلف مردم در روز میلاد پربرکت حضرت ولى عصر(عج) 1374/10/17)
 


امیدبخشی و نشاط آفرینی برای مبارزه
 شیعه‏ ى خوب کسى است که این حضور را حس کند و خود را در حضور او احساس نماید. این، به انسان امید و نشاط مى‏بخشد.
 این ملت بزرگ، بیش از همه چیز به همین امید نیاز دارد؛ ملتى که در راه خدا و براى عظمت اسلام، مجاهدت و مبارزه مى‏کند و افتخار طول تاریخ بشر و همه‏ى تاریخ اسلام شده و پرچم اسلام را در زمان ما به اهتزاز در آورده است. چنین ملتى، بیشتر از همه‏ى چیز، به همین امید درخشان احتیاج دارد. آن اعتقاد، این امید را به او مى‌بخشد.
... ملتى که به خدا معتقد و مؤمن و متّکى است و به آینده امیدوار است و با پرده‏نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتى که در دلش خورشید امید به آینده و زندگى و لطف و مدد الهى مى‌درخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمى‌شود و با این حرفها، از میدان خارج نمى‌گردد. این، خصوصیّت اعتقاد به آن معنویّتِ مهدى (علیه آلاف التّحیة والثناء) است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمى دارد. این را باید قدر دانست. (همان)
جامعه‏ یى که به مهدویت معتقد است، قوت قلب پیدا مى‏کند. این قوت قلب براى ملت‌ها خیلى مهم است. بدانید تسلط استعمار بر کشورهاى اسلامى بعد از آن بود که توى دل ملت‌ها را خالى کردند؛ آنها احساس ضعف کردند؛ احساس عدم توانایى کردند، بعد اینها آمدند و با قدرت بر آنها مسلط شدند.
امروز هم همین‌جور است. ما در روابط سیاسى و دیپلماسى دنیا داریم جلوى چشم‌مان مى‌بینیم که یکى از بزرگ‌ترین شگردهاى استکبار جهانى این است که مى‌خواهد دل مسؤولان کشورهاى گوناگون را - حالا در کشورهاى اسلامى - خالى کند و احساس بى‌پشتوانگى به آنها تزریق کند، تا آنها احساس کنند که چاره‌یى ندارند جز این‌که زیر بار مثلاً امریکا بروند.
 این احساس ضعف، بلاى بزرگى است.. . احساس ضعف براى یک ملت، خیلى احساس خطرناک و سم مهلکى است. یکى از برکات اعتقاد به مهدویت این است که انسان احساس اطمینان مى‌کند؛ احساس قوت قلب مى‌کند؛ احساس قدرت مى‌کند. و ملت ما بحمداللَّه این‌گونه است. (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 1384/06/29)
 

یکى از برکات اعتقاد به مهدویت این است که انسان احساس اطمینان مى‌کند


 

منبع: زندگی رضوی،آستان قدس رضوی

 






 
 

تاريخ : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397  | 04:48 ب.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

 

 

خانه ات را حلقه بر در می زنم
گرد بام خانه ات در می زنم
آنقدر در می زنم این خانه را
تا ببینم روی صاحب خانه را
تا به عشق خود اسیرم کرده ای
از خلایق جمله سیرم کرده ای
من به غیر از تو ندارم هیچ کس
مهدی زهرا به فریادم برس






 
 

تاريخ : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397  | 04:44 ب.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

نتیجه تصویری برای امام زمان

 

بعضی از افراد، به دلیل نداشتن نگاهی جامع به دین و بدون بررسی اسناد یا دلایل روایی، به شنیده‌ ها و توّهمات خود بسنده می‌کنند و از این‌رو، چهره‌ای قهرآمیز از امام عصر (عج) ارائه می‌دهند.امام زمان(عج) مطابقِ روایات و سیره‌ی پیشینیان صالح خویش، فردی است که برای انسان‌ها از پدر و مادر مهربان‌تر است: «یکون... أشفَقَ عَلَیهِم مِن آبَائِهِم وَأُمَّهَاتِهِم و ... .»1 این مهربان بودنِ ولیّ خدا، همچون مِهر خداوند کریم، حکمتی بزرگ دارد؛ او به مانند طبیبی حاذق است که تیغ جراحی‌اش تنها پس از به کار بردنِ انواع مداواها و سودمند نیفتادنِ آن‌ها، به کارِ درمان دردهای بشر می‌آید.
بعضی از افراد، به دلیل نداشتن نگاهی جامع به دین و بدون بررسی اسناد یا دلایل روایی، به شنیده‌ ها و توّهمات خود بسنده می‌کنند و از این‌رو، چهره‌ای قهرآمیز از امام عصر (عج) ارائه می‌دهند. در مقابل، گروهی دیگر از ایشان شخصیتی تصویر می‌کنند که گویا هیچ مبارزه و جهادی ندارد و همه‌ی امور را صرفاً با معجزه و کرامت حل می‌کند. هر دوی این برداشت‌ها، به وادی افراط و تفریط گراییده‌اند.
 
سؤالات بی فایده
عده‌ای با طرح مباحثی غیرمفید یا کم‌ ثمر، مانند نحوه‌ی ازدواج یا چگونگی مسکن و تعداد فرزندان حضرت، اذهان افراد را از وظایف فردی و اجتماعی خویش نسبت به امام و نیز زمینه‌سازیِ لازم برای ظهور ایشان، دور می‌سازند.
البته این پرسش ‌ها پاسخ مناسبِ خود را می‌طلبد، ولی آنجا که لازمه‌ی غیبت، مخفی بودن است و با توجه به ابهام موجود در روایات، نمی‌توان به طور قطع نظریه‌ای در این ‌باره مطرح ساخت؛ با این حال، عده‌ای همِّ خویش را بر این امور قرار داده و از مسائل واقعی و اصلی غافل مانده‌اند.
 
تعجیل و شتابزدگی
شتابزدگی آفت دیگری است که دامن برخی افراد را گرفته است. نزدیک شمردن ظهور، مهیّای ظهور بودن و کوشش برای زمینه‌سازیِ ظهور، بسیار مفید است، اما نباید در این راه شتابزده بود. شتابزدگی ناشی از درک نکردنِ حکمت و مصلحت خدا (عزَوجل) در این امر است و گاه، یأس و ناامیدی افراد از ظهور حضرت یا گرایش آنان به شیّادان و مدّعیان دروغین را موجب می‌شود. امام جواد (ع) در این‌باره می‌فرمایند: «... در زمان غیبت، عجله‌کنندگان و شتابزدگان در امر ظهور، هلاک شوند و اهل تسلیم و صبر نجات یابند.»2 نیز، از پیامبر (ص) روایت است که فرمودند: «خوشا به‌حال صابران در دوره‌ی غیبتِ او و استواران در محبتِ او... . »3
 

 
تب ملاقات‌ گرایی
متأسفانه، افراد زیادی تمام همّت و تلاش خویش را در دیدار با امام زمان (عج) خلاصه کرده‌اند و دیگران نیز همین را القا می‌کنند؛ گویا شیعه هیچ وظیفه‌ای جز دیدار امام ندارد! غافل از اینکه آنچه مهم است، عنایت و رضایت امام است وگرنه، در قرون اولیه‌ی اسلام نیز بسیاری امامِ زمان خویش را دیدند و بر روی ایشان شمشیر کشیدند. دیدار امر مطلوبی است، اما آنچه مهم است و ویژگی منتظران آن امام نازنین است، انجام دادن وظایفی است که برای شیعه‌ی منتظر در نظر گرفته‌اند.
تذکر دیگر اینکه نباید فراموش کرد که دوران، دوران غیبت است و قرار نیست همه به خدمت امام مهدی (عج) برسند.
 
 

منبع : کتاب چشم به راه

 آستان قدس رضوی


------------------------------------------------------------------
پی نوشت
1. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 18؛ شیخ صدوق، عیون أخبارالرضا(ع)، ج1، ص 213.
2. کمال‌الدین، 378/2، باب 36: «یهلک فیها المستعجلون و ینجو فیها المسلّون.»
3. بحارالانوار، 143/52، «طبی للصابرین فی غیبته، طوبی للمتقین علی محبته، الذین وصفهم الله فی کتابه و قال: هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب.»
 

 






 
 

تاريخ : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397  | 04:37 ب.ظ | نويسنده : زارع-مرادیان | نظرات 0

تعداد کل صفحات : 506 ::      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   >